In 1853 arriveert Levi Straus, immigrant uit Beieren, in San Francisco, waar hij een firma opricht die kledij en textiel verhandelt doorheen West-Amerika. In die tijd waren heel wat mijnwerkers werkzaam, op zoek naar zilver. Zij hadden vaak versleten broeken met loshangende zakken. Om dit te voorkomen, gaat Levi, samen met kleermaker Jacob Davis, op zoek naar een duurzame broek. Zo introduceren ze een nieuwe techniek om broeken te verstevigen met metalen rivetten of klinknagels. In het jaar 1873 nemen ze samen een patent op dit proces. Et voilà, de iconische spijkerbroek werd geboren als een nieuw soort workwear met één achterzak, het typerende stiksel en de koperen rivetten. Aangezien de rits nog niet uitgevonden was, bevatten de nieuwe jeans een sluiting met knopen. Pas 33 jaar later werd de Two Horse leren logopatch voor het eerst gebruikt. De logopatch met twee trekkende paarden staat voor de stevigheid van de jeans.
In 1890 krijgen de verschillende jeansmodellen een nummer toegeschreven. De 501 staat voor de bekende waist overalls met koperkleurige rivetten en knoopsluiting. Gedurende zijn levensloop, is de jeans onderhevig aan wat aanpassingen.
Ongeveer 50 jaar na de uitvinding krijgt de jeans twee achterzakken. In 1903 overlijdt Levi en nemen zijn neefjes de zaak over. Vanaf 1922 worden er meerdere aanpassingen gedaan aan de jeans. Zo worden riemlussen toegevoegd zodat je de 501 niet meer met bretellen moet dragen. Later produceert Cone Mills het rode embleem met Levi’s® in witte letters. Dit embleem wordt op de rechterachterzak geplaatst.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgt de jeans tijdelijk een vereenvoudigde look. De rivetten en het typische stiksel worden verwijderd. Dit komt omdat de War Production Board enkele regels oplegt betreffende decoratieve en ‘nutteloze’ details. In 1954 komt dan een variant van de 501 op de markt met een ritssluiting: de 501Z.
Enkele jaren later wordt het woord ‘overall’ definitief vervangen door ‘jeans’. De naam werd eerder al verspreid onder de jongeren. In 1966 verschijnt de eerste reclamespot van Levi’s jeans op tv. Ook het ‘batwing’ logo wordt een jaar later geïntroduceerd. Pas in 1981 komt de eerste 501 voor dames op de markt, opgevolgd door de bekende “Travis” campagne. Mede door de innovatieve reclamespots met Amerikaanse rockmuziek, krijgt de jeans vanaf 1986 een stoere en ruige connotatie. Inspelend op de trend, wordt eind de jaren 90 een hele reeks vintage modellen gerecycleerd.
De 501, die symbool staat voor de vrijheid, heeft een hele evolutie doorstaan. Terwijl hij origineel bedoeld was voor de mijnwerkers, werd hij later gedragen door rocksterren, rebellen en vrouwen. Op een bepaald moment wordt hij door iedereen als een onmisbaar item beschouwd. De jeans brengt heel wat in beweging en wil voortdurend taboes doorbreken. De 501 is gemaakt voor iedereen, terwijl alle jeans een uniek verhaal meebrengt van de persoon die de broek draagt.
Schrijf je in en we houden je als eerste op de hoogte van acties, trends en je favoriete merken!
Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie over hoe Brooklyn jouw gegevens verwerkt.
We helpen jou met veel plezier verder.